tiistai 25. maaliskuuta 2014

Sairasteluja, reenejä, pohdintaa

Meillä ei nyt taas kaikki mee ihan niin kun pitäis... Patelle on ensinnäkin varattu huomiselle kastrointiaika, jos vaikka Helmin seuraavat juoksut sujuis kivuttomammin. Paten edellisestä nukutuksesta/leikkauksesta on vuos aikaa, jolloin kaikki suju hyvin. Tää on ton ensimmäinen nukutus mitä  oikeesti jännitän... Pappakoiralla ikää kuitenkin 11.5v.  Kaiken tän lisäks tolta puhkes pitkästä aikaa rasvapatti eilen mun työpäivän aikana. Ei muuten, mut puhkes osittain ihonsisäsesti... Putsasin ja tyhjensin sen illalla niin hyvin kun vaan pystyin. Mitään muuta kun verta sielt ei tuu, et ei oo tulehtunu. Pikkasen turvoksissa se on edelleen siitä patin vierestä, mihin osa verestä on purkautunu. Paljo parempi kuitenkin kun mitä oli eilen, eikä se kuumota siitä samalla tavalla enää. Joten lisää putsausta ja kylmäystä... Pitää lekurin kanssa puhua huomenna et mitä voin tehdä. Voi pappakoira, voisitko pysyä terveenä...

Helmi kävi viime tiistaina taas lampailla. Ensimmäisellä kierroksella oli hetken liinassa, mut muuten loppuajan irti. Kerää hyvin laumaa kasaan, ja ongelmaks tuntuki muodostuva se, et me vaan pyöritään ympyrää koska koitan pitää koiraa piis mun takaa ja lampaat on edessä ni kompuroin niihin jos liikun :D ehkä me(mä) opitaan vielä... Muuten sit koitettiin lampaitten kuljettamista niin, rt lampaat on mun ja Helmin välissä ja se tuo niitä mua kohti, ja mä kävelen taaksepin. Opeteltiin myös pysähtymistä ja odottamista, ja siitä liikkeelle lähtöä. Ehkä tää tästä vielä kehkeytyy kun tarpeeks käydään :) torstaina olis vuorossa seuraava teeenikerta. Briardyhdistyksen paimenpäivällekki harkitsen ilmottavani ton.

Tokon ja rallytokon suhteen en tiedä mitä teen. Lajit ei tipu pois meidän harrastuksista, mut harkitsen ohjatuista treeneistä pois jäämistä. Vaikka sieltä tärkeetä häiriötreeniä Helmille saiski... Pitää varmasn joku päivä mennä torille treenaamaan noitten kanssa. Rallytoko on muutenkin lajina sellanen, et harrastellaan sitä tokon rinnalla vähän sillontällön jos siltä tuntuu. Vaikka pate toukokuun kisoihin onkin ilmotettu. Mua vaan ärsyttää se tyyli, et vaaditaan tietyllä tavalla et koira kuuntelee ja hakee kontaktia, mut sitä ei oo opetettu eikä kunnolla vaadita. Eli opetellaan kokonaisia ratoja uusien liikkeiden kanssa, vaikka koiralla ei ole edes perus istumiset, maahanmenot tai seuraamiset kunnossa. Katsekontaktiahan rallytokossa ei tarvii olla, mut jos koiralla ei oo mitään käryä vaaditusta paikasta, niin ei sitä voi siltä myöskään vaatia. Se mikä rallytokon ja tokon treeneissä on yhteistä mikä ärsyttää on se, et siel tulee koiralle tyhmiä kentällä seisoskeluja ja et kaikki tekee samaa. Oli toko tai rallytoko niin mun koirat ei oo samalla tasolla, joten ne ei myöskään treenaa samoja asioita. Tassujen tokotreeneistä tykkäsin aikasemmin, koska siellä jokanen treenas omaansa ja ohjaaja neuvo uusia, ja kun ne pääs alkuun niin kävi kiertämässä vanhat läpi ja neuvomassa jos tarvii. Mut koska se on nyt muuttunu siihen, et kaikki tekee vuorotellen samaa niin en tykkää siitä. Mun koirat ei seiso kentällä kun oman vuoronsa ajan. Mitään huonompaa Paten vireelle ei kaikenlisäks voi tehdä, kun seisottaa sitä turhaan kentällä ja vartin päästä vaatia hyvävireistä seuruuta. Ja koska Helmin kanssa treenataan perusasentoa, eteentuloa ja seuruuta pääasiassa vaihtelevilla treeneillä, niin en tykkää siitä et mun pitää lähteä opettamaan koiralle eteenmenoa tmv vaan koska se nyt kuuluu sen kerran ohjattujen ohjelmistoon. Tiedän et varsinkin Helmi vaatii häiriötreeniä, Pare rutiinia, ja Helmi tarvii lisää varmuutta itseensä ja mun pitää kunnolla oppia se, miten ton kanssa on paras tehdä töitä. En siltikään osaa päättää laitanko viestiä ainaki tokokouluttajalle, et me ei jatketa ryhmässä koska tää ei meille sovi, vai haetaanko sieltä se häiriö. Rallytokossa ei olla paljoo edes päästy käymään koska oon aina töissä. Tänäänki olis treenit, mut oon iltavuorossa... Toisaalta rallyssa ollaan päästy kuitenki treenaamaan omaa, kiitos Jaanan ymmärtäväisen asenteen, jolloin mun koirat ei seisoskele vaan treenataan se mitä tehdään ja jos on sopiva rata niin tehdään sekin. Sit taas en tiedä onko oikein pitää ryhmäpaikkaa kun siellä niin harvoin käydään.. Blaah.  Ehkä mä pohdin vielä ens viikolla koittavan talviloman ajan et mitä teen ja ilmotan sit tarvittaessa kouluttajille

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti